Z E E D D E N T

Esztétikai / kerámia héjak: Amit érdemes tudni

Mik azok az esztétikai / kerámia héjak?

A kerámia héjak olyan vékony borítások a fogakra, amelyeket speciális kerámiából fogtechnikai laboratóriumban készítenek, majd fogorvos tartósan rögzít a fogak felszínére. A mosoly átalakításának leggyorsabb és leghatékonyabb módja, hiszen azonnal változtatni lehet a fogak méretét és alakját, eltűntetik az elszíneződéseket, javítják a hiányosságokat, a töréseket és megoldást jelenthetnek a nagyobb fogközökre és egyéb egyenetlenségekre. Az eredmény egy harmonikusabb, ragyogóbb mosoly.

Kerámia héjat lehet alkalmazni minden fogra, de akár kevesebbre, vagy csak a problémásokra. Érdemes azonban minden esetben konzultálni a fogorvossal, az egész mosolyt és arcot egyben vizsgálni, hogy a legesztétikusabb eredmény születhessen, minden összhangban legyen és természetes legyen a végeredmény.

Milyen előnyei és hátrányai vannak a esztétiaki / kerámia héjaknak?

Előnyök:

1. Az általunk készített kerámia héjak tartóssága nagyjából 25-30 év.
  2. Szinte tökéletes eredményt kaphatsz, a nagyobb fogközöket, helyezkedési problémákat, deformitásokat a fogszabályozásnál lényegesen gyorsabban lehet orvosolni, nem beszélve arról, hogy tökéletes fehérség is lehetséges!
  3. A kerámia héjak foltállóak, tartják a színüket (ellentétben a kompozit vagyis direkt héjakkal).
  4. Színük, barázdáltságuk és áttetszőségük miatt nagyon hasonlítanak a természetes fogakhoz.
  5. Testreszabhatóak, sokféle árnyalat közül lehet választani .
  6. Lehetséges csak annyi héjat felhelyezni, amennyi egy tökéletes mosolyt eredményez.
  7. Javítható a héjakkal az ínymosoly is, mivel a méret változtatásával kedvezőbbek lesznek az arányok. Sok esetben a héjak felhelyezésével egyidőben ínykorrekció is javasolt, hogy tökéletes eredmény születhessen.

Hátrányok:

1. A legtöbb esetben a természetes fogzománc egy részét le kell csiszolni, ami miatt ez a beavatkozás véglegesnek számít, ezért sokan tartózkodnak az eljárástól.
  2. Sokan nem tudják azonban, hogy hagyományos fogszabályozásnál is sérülhet a zománc, illetve állításkor is történik csiszolás!
  3. Néhány hónapig érzékenység tapasztalható.
  4. Az eredmény tűnhet akár túlságosan tökéletesnek is. A mű hatás elkerülése végett a Zeed Dent Clinic által kialakított héjak kézzel készülnek és részletes kidolgozást kapnak.
  5. A fogászati ​​héjak sok mindenre nyújthatnak megoldást, de nem tudnak mindent korrigálni, ha fennáll egy mögöttes fő probléma. Érdemes az egyéb panaszokról minden esetben tájékoztatni a fogorvost.
  6. Nem minden esetben lehet héjakat alkalmazni. Komplikáltabb harapásnál kikerülhetetlen az előzetes fogszabályozás.
  7. A harapás általi erők repedéseket okozhatnak a kerámia rétegeiben. Ha éjszaka csikorgatod a fogaidat, érdemes éjszakai sínt is igényelni.

Ki megfelelő páciens az esztétikia / kerámia héjakra?

Ha az esztétikai héjak mellett döntöttél, fontos, hogy tudd, hogy jó szájhigiéniával kell, hogy rendelkezz. A héjak és a fogak tisztítása a kezelés után fokozottan fontos. A beavatkozás előtt éppen ezért minden problémát fel kell tárni és friss röntgent kell készíttetni.

Ne aggódj a görbe vagy ferdén álló fogaid miatt, az sem baj, ha kuszább a fogsor, a probléma megoldható a héjak segítségével. Néhány esetben van szükség húzásra vagy nehéz harapásnál előzetes fogszabályzásra.

A fogak csikorgatása sem kizáró ok, de ez esetben mindenképpen szükséges az éjszakai sín használata.

Tévhit: Ha nem minden fogra kerül héj, a szomszédos fogak előzetes fehérítésével tökéletesen összeillő eredményt érhetünk el. Sajnos hiába fehéríttetjük a foginkat a héjakhoz, valamennyi eltérés mindig tapasztalható lesz majd.

Hogyan helyezik fel az esztétikai / kerámia héjakat?

Lesz egy kezdeti konzultáció, ahol valószínűleg látni fogsz egy makettet vagy egy számítógépes szimulációt arról, hogyan néznél ki a különböző formájú, méretű és színű fogakkal. Lehet, hogy kapsz egy „workup” modellt is, amelyet a szájba tehetsz, így szemléltetve a tervezett összhatást. Az előzetes konzultáció során a páciens elmondja, hogy milyen eredményre vágyik, a Doktor Úr pedig részletezi, hogy ez hogyan érhető el. Rövid vizsgálat és a röntgenfelvétel kielemzése után megállapításra kerül, hogy a páciens alkalmas-e a kezelésre. Amennyiben igen és a kezelés menete is világos a páciens számára, illetve az árajánlat is elfogadható, akár a konzultáció alkalmával megkezdődhet az első lépés vagyis a fogak előkészítése, lenyomatvétel és a csiszolási folyamat.

Tévhit: Sokan gondolják, hogy a 3D-s mockup-ok és digitális lenyomatvétel szükséges egy ilyen kezeléshez, azonban nem kötelező, sok esetben a 3D-s tervek félrevezetőek és csalódáshoz vezetnek. A hagyományos lenyomatvétel pedig sok esetben pontosabb alapokat biztosít a tervezéshez.

A folyamat végig helyi érzéstelenítéssel zajlik, minimális kellemetlenséggel, fájdalommentesen! A fogakat héjak esetében soha nem csiszolják kúpra, minimális felszíni csiszolás történik. Kiállóbb vagy görbébb fogak esetében többet kell elvenni a fogfelszínből, de az is befolyásolja a folyamatot, hogy a konzultáció során milyen formában és nagyságban állapodtak meg.

Egészséges és szép állapotú fogak esetében az eljárás minimálisan invazív, mely során az orvos valóban nagyon kis részt csiszol a zománcból.

A fogorvos és az asszisztens lenyomatot készít a fogakról, amely a keramikushoz kerül a fogtechnikai laboratóriumba. A kerámiamesterek minden réteget kézzel visznek fel, hogy a héjaknak a legtermészetesebb megjelenést kölcsönözhessék. Az elkészülési idő nagyjából 10 napot vesz igénybe.

A folyamat végén ideiglenes héjakat helyeznek fel, melyek kompozit anyagból kerülnek kialakításra a lenyomat alapján. Kinézetében az eredeti fogakhoz hasonló, azonban átmeneti megoldás. A következő két hétben érzékenység tapasztalható ugyan, azonban az ideiglenes fogak nem befolyásolják a mindennapokat. Óvatosabbnak kell lenni étkezéskor, hiszen ezek az elemek nem olyan erősek, mint a valódi fogak vagy majd a végleges héjak, de nincs olyan tevékenység, ami tiltott lenne. Az érzékenység esetleg fájdalom egyénenként változó, mindenki mást tapasztal.

Két héttel az előkészítés után, helyi érzéstelenítéssel felkerülnek a végleges héjak. A fogorvos először rögzítés nélkül helyezi fel a héjakat, szükség szerint változtatásokat eszközöl. Ezután érdesíti a fogak felületét annak érdekében, hogy a héjak tapadó felületet kapjanak, egy vékony réteg speciális ragasztót visznek fel, felhelyezik a héjakat, és fény segítségével aktiválják a gyorsan száradó ragasztót. A folyamat gyors és fájdalommentes.

Miután elkészült, némi várakozás után, melynek célja az érzéstelenítő hatásának csökkenése – ezáltal minél több érzet legyen – a fogorvos ellenőrzi a harapást és elvégzi a szükséges beállításokat. A teljes folyamat több időt vesz igénybe; akár több órát is klinikánkon kell tartózkodnod majd. A fixálást követő napon egy újabb, gyors kontrollra is visszavárunk majd, ha implantátum is került behelyezésre, friss röntgen felvételt is hozz magaddal.

Fájdalmas az esztétiakia / kerámia héj viselése?

A gyógyulási folyamat önmagában nem fájdalmas, de fájdalom és érzékenység tapasztalható a következő hetekben. Fájdalomcsillapító bevehető, de minden esetben kérjük, hogy tájékoztass minket a tapasztaltakról. Van, akinél 1-2 nap alatt elmúlik az érzékenység, fájdalmat pedig egyáltalán nem tapasztal, van akinél ez a folyamat több hónap is lehet. A különbségek a szervezet egyedi reakciójától függenek leginkább, de az érzékenység erősebb lehet azoknál, akik esetében többet csiszolnak a fogakból.

Érzékenység tapasztalható a ragasztó miatt is, amely néhány esetben irritálhatja az ínyt. Ez csupán az érzéstelenítés megszűnése utáni első hat órában okozhat kellemetlenséget, majd a tompa fájdalom csillapodik.

A harapás megfelelő beállítása és a fogorvossal való közreműködés fokozottan fontos, mert a harapás nem megfelelő beállítása gyulladáshoz vezethet, ami fájdalommal jár. Amennyiben a kezelést követően nem érzed tökéletesnek a harapást, jelentkezz be hozzánk egy következő kontrollra.

Az esztétikai / kerámia héjak végleges megoldásnak számítanak?

A kerámia héjakat véglegesnek tekintik, mivel a folyamat nem visszafordítható. Mint bármi mást, a héjakat is érdemes cserélni az életed egy bizonyos pontján. Általában 20–25 évig tartanak, megfelelő odafigyeléssel és fokozott száhigéniával. Néhány esetben akár 30-35 évről is beszélhetünk. (A nem csiszolt fogakra felhelyezett direkt héjak élettartama sokkal kevesebb, maximum 5-7 év)

A héjak sérülésének legfőbb oka a fogak csikorgatása [bruxizmus], vagy baleset. Ha éjszaka csikorgatod a fogad vagy reggel fájdalmat érzel az állkapcsodban, keress fel minket, hogy éjszakai sínt készítsünk számodra.

A héjak esetében továbbra is, sőt fokozottan fontos a fogak ápolása.  Fogszuvasodás vagy sérülések miatt a héjak megsérülhetnek, tehát minden étkezés után moss fogat, rendszeresen használj fogselymet, és évente két fogorvosi kontroll és tisztítás kötelező. Neked hatalmas szereped van a héjak élettartamának fenntartásában.

Azt javasoljuk, hogy egy neves fogorvoshoz fordulj, aki rengeteg tapasztalattal rendelkezik a héjak terén. Ez a legjobb biztosítéka annak, hogy a befektetésed tovább tartson.